Brownieglasstårta med limeglass och jordgubbsås

tjenixen! Idag lägger jag ut receptet på världens godaste glasstårta med brownies, lime å hallon. Åter igen orkade jag aldrig fota den på nyår så fick ta bilden ifrån google på hur tårtan exakt ska se ut. Fruktansvärt god, enkel att göra, vad mer krävs? :) Alla på min nyårsbjudning hoppade i taket av lycka efter första smakbiten. Kommer garanterat göra den igen :) Så tänkte därför dela med mig ut av den till er




Räcker till 14 portioner, tar runt 8-9 timmar i frysen


Ingredienser:

Browniebotte:
175 grader i cirka 45 minuter
100 gram
smör
200 gram mörkchoklad, ca 70%
3 dl mjöl
3 dl socker
4 msk kako
1 tsk vaniljsocker
3 ägg

Glass:

1
vaniljstång, går att byta ut emot vaniljestrakt samt vaniljsocker men man får ta på en höft då.
6 äggulor, stora!
3 dl florsocker
4 dl vispgrädde
2 lime, saften och skalet

Jordgubbsrippel:

1 paket
frysta jordgubbar, cirka 350 gram
1 msk florsocker
1 msk vatten

1. Browniebotten: Sätt ugnen på 175°. Smörj och mjöla en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Smält smöret i en kastrull och dra den av värmen. Lägg i chokladen och låt den smälta. Vispa under tiden ägg och socker luftigt. Rör i smörchokladen och de torra ingredienserna. Fördela smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 30 min. Låt svalna helt.

2. Glass: Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Vispa äggulorna med vaniljfrön och florsocker vitt och luftigt. Vispa grädden. Vänd ner äggvispet, rivet skal och saft av lime i grädden.

3. Jordgubbsrippel: Mixa hallonen med florsocker och vatten.

4. Lossa browniebottnen från formen och dela den till 2 bottnar. Lägg tillbaka den ena bottnen i formen. Häll i hälften av glassmeten och ”rippla” med snabba rörelser i 4/5 av jordgubbsmixet med en tesked. Lägg på den andra bottnen, häll på resten av glassmeten. Rippla på resten av jordgubbsmixet i ett vackert mönster. Frys i minst 8 timmar, gärna över natten.

5. Ta fram den ur frysen och låt den stå cirka 1 timme i kylen.


Dröm dött!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0