Chokladmaränger

Chokladmaränger är fruktansvärt gott med glass! Hade 3 äggvitor över i kylskåpet sen jag gjorde en beasås för någon dag sen så tänkte lyxa till det med chokladmaränger till min ben and jerrys glass som jag hade i frysen ^^
Absolut det enklaste man kan ta och göra :) Dålig på att fota allt jag gör så låna bild från google




Fick ut 7 stora maränger av receptet

Ingredienser:

3
äggvitor
2 dl socker
3 msk chokladsås

1) Ställ ugnen på 125 grader och täck botten på en kastrull med vatten. Få vattnet att börja sjuda, sen ställer du en bunke över så det blir ett vattenbad. Slängner äggvitorna och sockret. Vispa med elvisp i typ 5-10 minuter tills allt socker har smält och marängen har blivit varm. Låt inte vattnet koka för då börjar proteinerna i äggvitan att stelna.

2) Ta bort bunken från kastrullen då massan har blivit luftig och glansig. Vispa den sen kall samt hård med elvisp igen. Sen blandar du ner chokladsåsen, vänd det sakta! max 2-3 gånger så får du fina mönster.

3) Ta sen en plåt och klicka ut smeten i önskad storlek, grädda i 60 min. Sen ta ut dom och lägg dom på ett galler så dom får svalna i lugn och ro.



Dröm dött

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0